Wednesday, June 13, 2012

Adakah perkara yang aku buat bermanfaat untuk orang lain ? :-D

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh...:-)

Segala puji bagi Allah, Tuhan Sekelian Alam, Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Baginda Muhammad SAW...

Sabda Rasulullah SAW : ".....Sebarkan Salam"

Jadi post malam ni berkaitan dengan, "Sejauh mana manfaat amalan aku nih??"

Diantara Sifat-sifat tarbiyah seorang Muslim sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Hasan Al-Banna ialah Nafi'un Lighairihi iaitu Bermanfaat kepada Orang Lain. Oleh itu, Saya nak kongsikan tentang bagaimana kita habiskan hidup kita seharian. Kat sini saya mau kongsi video yang beri inspirasi:


 
Muhasabah ^_^

Dalam setiap perkara yang kita buat:

1     Jaga Niat kita
2     Muhasabah

Pertama sekali, bagaimana nak jaga niat kita? kenapa perlu untuk menjaga niat? Disebut kan dalam hadith nabi SAW:

"Setiap Amalan adalah dengan niat, Dan setiap drpd amalan kita dinilai mengikut niat kita. Maka barangsiapa yang niatnya untuk Allah dan Rasul, maka dia akan mendapat Allah dan Rasul. Dan barangsiapa yang niatnya untuk kemewahan dunia dan untuk wanita yang nak dinikahinya, maka dia aka dapat apa yang diniatkannya."

Ini adalah hadith yang masyhur dan hadith diletakkan oleh Ulamak sebagai hadith yang utama kerana setiap perkara yang dilakukan bergantung pd niat kita. Kalau kita melakukan perkara untuk selain Allah dan Rasul serta Islam maka sia-sia perbuatan kita.

Baiklah, kita renung sedalamnya, apakah setiap perbuatan kita lakukan ikhlas utk Allah? Adkah pernah ada perasaan riak, ujub, hasad pabila melakukan sesuatu?

dan

Adakah bermanfaat utk Allah atau Rasul atau Islam atau makhluk lain (Nafi'un Lighairih) ?

Kawan saya, Afwan,seorang yang hebat pernah berkata, 

"apakah indikator kita ingin menilai Amalan kita? Indikator nya ialah kita lihat ke mana amalan kita membawa kita. Adakah amalan kita membawa kita dekat dengan Allah atau jauh dengan Allah..."

Kalau amalan yang kita lakukan itu membawa kita dekat dengan Allah maka istiqamah dan mantapkan!
Tp kalau amalan yang kita lakukan itu membawa kita jauh dari Allah maka muhasabah lah..

Langkah kedua, Muhasabah:

Apakah konteks amalan yang dimaksudkan saya disini?

Amalan nih ape? tali ke? gunung ke? Amalan adalah setiap perkara yang kita buat tak kira lah baik atau buruk, bermanfaat atau tak, untung atau rugi...

Amalan nih bukan hanya di limit kan dalam konteks Sembahyang, puasa, zikir, sedeqah ttp ianya luas sebagaimana konsep agama Islam ini luas. Berjalan, tidur, makan, bercakap, belajar, berkawan, bekerja, bermain, berlari, ketawa, menangis, dll juga dimaksudkan sebagai amalan..

Muhasabah adalah perkara yang amat penting yang kita kene lakukan bagi memastikan diri kita sentiasa menjadi lebih baik, Muslim yang produktif, nabi pernah mensihatkan kpd sahabat bhw Muslim perlu menjadikan hari ini lebih baik drpd semalam. Apabila hari ni sama dgn semalam atau lebih teruk, maka kita ni rugi...

Macammana nak muhasabah?

Banyak cara untuk muhasabah antaranya dengan berkawan dengan kawan yang sentiasa mengingatkan kita, sentiasa duduk bermunajat dan beristighfar kepada Allah, membaca buku-buku peringatan, buat borang muhasabah atau disebut maratib amal...

sekarang zaman dah canggih.. macam-macam cara boleh buat ^_^


Nih contoh cara nak muhasabah ^_^



"Semua orang berpeluang untuk berubah kerana semua orang berpeluang mendapat keredhaanNYA"

Aku Ingin Berubah !! :-)




Saya nak berubah! nak jadik org yang patuh kpd perintah Allah...canner ek?

Jaga solat, jaga aurat, jaga kata-kata, duduk bersama orang2 yang soleh, selalu ke masjid, puasa sunnat, sedekah, bykkan berzikir, byk baca quran, istighfar...Insyaallah, Allah akan buka kan jalan untuk kita...

Ya, mmg perubahan adalah perkara yang sukar dilakukan...

Namun, keinginan untuk berubah adalah tanda yang Allah amat syg kepada kita...

Org2 yang sentiasa hatinya dekat dgn Allah ni cekal hatinya, tidak mudah putus asa, tabah menempuh sgl dugaan dan cabaran...

Dia yakin, Allah sentiasa bersama dgnnya...Allah itu Maha Pemurah dan Maha Pengasih..
Jika hambaNya ingin bertaubat dan mendekatkan diri kepadaNya tentu Dia akan bantu hambaNya..

Tabah, Cekal, Tidak mudah putus asa dalam berbuat baik, anda akan dapat mendekatkan diri dgn Allah.. ^_^

"Allah ingin menguji hambaNya betapa setianya hambaNya padaNya"