Monday, February 13, 2012

Ujiannya Allah subhanallahi wataala...

Assalamualaikum..^_^

apa khabar..sudah lebih seminggu dah ana tak post blog nih.. atas sebab kelembapan internet yg melampau..hehe..

jadi, macam mana amal entum? istiqamah? masyaallah.. amal yang paling sukar untuk dilakukan adalah amalan yang paling istiqamah dan ikhlas...

teringat pulak aku kepada kata ustaz aku.. namenye ustaz mizam dan seringkali diingatkan juga oleh maulana hazrul...kata diorang yg hikmah ni:

" kalau amal tak dapat buat semua jangan tinggalkan semua"

kata yang amat berhikmah menunjukkan amat pentingnya menjaga amalan dengan konsisten...

bak kata pepatah melayu: sikit-sikit, lama - lama jadi bukit...

bagi orang yang menjaga amalan nya dengan konsisten WalauPUN SEDIKIT, tapi mampu jadi asbab kurniaan rahmat, hikmah, berkat drpd Allah keatas seseorg itu..

kelebihan orang menjqga amalan nya dgn istiqamah adalah umpama air yang sedikit dicurahkan atas batu yang sentiasa mengalir tanpa henti..dan setelah beberapa tahun, batu menampakkan lekuknya.. begitulah amalan yg istiqamah spt rasululllah yg berdakwah dan berakhlak seperti dalam satu daripada sirah para sahabat yakni saidina abu bakar... yg mana apabila rasulullah saw telah wafat.. saidina abu bakar mengikuti smua sunnah rasulullah saw sehingga saidina abu bakar tanya kepada anaknya saiditina aisyah yg juga merupakan isteri nabi..saidina abu bakar bertanya: apakah semua sunnah nya rasulullah telah aku lakukan? saiditina aisyah menjawab hanya ada satu lagi iaitu memberi makan yahudi yang buta di sebuah pasar...

. setiap kali rasulullah ke pasar, baginda akan beri makan seorang yahudi buta kurma..

orang yahudi yg selalu nabi beri makan itu adalah org yg selalu menghina dan mencaci baginda

..

lalu saidina abu bakar assiddiq pergi ke pasar dan membri makan kpd yahudi itu..

saidina juga memberi kurma sebagaimana rasulullah.. kemudian yahudi itu menolak dan berkata: engkau bukan org yg selalu memberi ku makan! cara engkau memberi ku mkn lain dgn org sblm nya! cara org sblm engkau memberi makan jauh lebih baik dr mu ..aq ingin makan makanan yg diberikan oleh org itu...

lalu saidina abu bakar berkata: tahukah engkau siapa yg selalu memberi mu makan sblm ini? iaitu org yg selalu kau hinakan, muhammad..

mendgr kata saidina abu bakar itu, dia menangis dan dia terus memeluk islam...

masyaallah.. hebat nya akhlak rasulullah dan keaabaran baginda serta baginda istiqamah dlm dakwahnya...!

itu lah contoh harus kita ikut..

jadi, insyaallah..istiqamah lah kita kpd Amalan kita...

sentiasa lah melakukan perbuatan yg baik...

mudahkan urusan sesama manusia..

jauhkan perpecahan, hindarkan maksiat..

insyaallah , amalan yg istiqamah dpt menanam benih- benih ddlm hati, hingga entum menjadi org yg diredhai Nya...

Allahu karim wal Aziz..

Kita lah golongan yg dimuliakan Allah dgn islam!

Published with Blogger-droid v2.0.4