Sunday, February 5, 2012

Ya Allah..jiwa ku kosong!!

bangun-bangun!
kita tanya iman kita..
(lorh,,pe kejadahnye??)


apa yang pentingnya iman nih?


kita, telah Allah ciptakan untuk kita beribadah kpd NYa dan Allah mengurniakan kpd kita dunia sbg ujian dan supaya kita mnedpt rahmat drpdNYA didunia ini...

kita melakukan perniagaan, belajar, maen bola, menyanyi, tidur,kahwin, makan, berjuang, bekerja, tapi, dalam jiwa kita kosong...
pada hakikinya kosong..

oleh itu, kita penuhkan jiwa kita ini dengan kecintaan kpd aweks/pakwe kita dgn berboyfren dan bergirlfren, menyanyi, melancong, membeli-belah, berjenaka, berbual, berteknologi, berbudaya, berkhayal dan banyak lg...kita dapat isi jiwa kita dgn perkara2 tuh...tp pd hakikatnya, kosong..

apakah pengisi jiwa sebenar??

teringat dalam munajat yg pernah sy dengar..:



"cinta kan bunga akan layu

cinta kan manusia akan mati cintakan Allah kekal abadi

itulah cinta, cinta yang hakiki"


pengisi jiwa yang sebenar memerlukan diri kita ini untuk kembali kepada Allah dan Rasul..

iaitu adalah dengan kita merenung semula akan diri kita, menghayati ciptaan ALLAH, berzikir, berselawat, membaca Al-quran, dan pemasak bagi jiwa yang hakiki itu adalah dengan cinta kepada Allah dan Rasul...

mu ragu-ragu? disebabkan ragu-ragu lah,  walaupun sebagai orang yang beriman kpd ALLAH dan Rasul, tetapi kita tidak ikut syariat(jalan) yang diajar oleh Islam...

sebab tu lah kita tengok dan dengar statistik masalah jenayah dan keruntuhan moral kat Malaysia yang majoritinya orang Islam semakin meningkat...

sebab apa??

sebab lemahnya iman KITA, rapuhnya iman KITA...

Iman nih pemenuh jiwa kita..jiwa yang sempurna yang diredhai Allah apabila Iman kita kukuh dalam hati kita, kita nak buat apa pun kita dahulukan Allah dan Rasul.. Orang yang beriman sgt diredhai ALLAH dan orang yang mempunyai iman, hati nya terisi dengan ketenangan, hikmah, merasa cukup, ceria..

Insyaallah

Juz 4 Tazkirah ^_^

Salah sila tegur..
Tak paham sila tanya..