Wednesday, January 25, 2012

Matlamat dan cita-cita??


Assalamualaikum...


Ya Readers! Ape khabar? kaifa Halukum? 


Macam mana amal anda hari nih? ^_^ Berapa banyak bukti kita cinta Allah dan Rasul? 
ingat lah firman Allah dalam surah Al-Mulk ayat 2...Harapan saya pada entum smua agar hari ni lebih baik daripada semalam..


Sebelum tuh..taw tak perkara yg paling indah?..senyum..senyum itu sedekah..^_^


innallaha ma'ana..


sebelum masuk tajuk..sama-sama kita istighfar, ingat allah..sebagai satu nasihat..jgn kejar dunia..krn dunia akan mengejar kamu..kalau kamu tunduk tunduk kpd dunia..dunia akan jadi tuan kamu..manakala kamu hamba dunia.. oleh itu jgn tunduk kpd dunia agar dunia tunduk kpd kamu.....






Cita-cita. Semua orang ada cita-cita. begitu juga aku..
Semua orang sentiasa mahukan harapan sebab fitrah manusia ingin kan kebahagian. Mustahillah kalao entum sume nih takde cita-cita...

Dalam Islam, paling penting untuk kita ada matlamat yang jelas dan bermanfaat sehingga setiap perkara dalam agama pun paling penting kita nih ada niat dan matlamat yang jelas..
ini adalah antara ciri-ciri mukmin yang berjaya fiddunya wal akhirah...orang mukmin nampak tujuan/maqosid mereka...

Sultan Muhammad Al-Fateh diiktiraf sebagai pemimpin terbaik spt disebut dalam hadis Rasulullah SAW...
kenape ye? dan bagaimana Sultan Muhammad nih mampu mencapai satu kejayaan yang hebat ni walau pun telah dicuba sejak dari zaman para sahabt untuk menakluki kota konstantinopel..

Banyak kajian menjelaskan bahawa Sultan Muhammad Al-Fateh mempunyai matlamat dan keazaman yang jelas dan kuat..

Pernah diberitakan, sewaktu Sultan Muhammad AlFateh menyatakan hasratnya untuk menguasai konstantinopel yang amat muda waktu itu, hasratnya dikritik leh Menteri-menteri beliau yang 'senior' yang pernah bersama pemerintahan bapa Sultan Muhammad..apakah jawapan Sultan Muhammad?

Beliau berkata: 
" Aku mempunyai keazaman yang lebih jauh lebih kuat daripada bapa dan moyang-moyang sebelumku"

masyaallah, begitulah keberanian,keyakinan, kekuatan, keazaman muslim pada zaman dahulu..

Oleh tu, semua kita nih kene lah ada cita-cita ^_^..

dan aku dengan sukacitanya ingin benar berkongsi dengan korang smua tentag cita-cita :

pertama : menjadi orang yang istimewa disisi allah dan rasul....


Itu paling penting..dalam amal adanya ikhlas, dalam keikhlasan adanya cinta yang berputik didalam hati, cinta yg hakiki... aku tak suka melakukan sesuatu perkara yang tiada perkara itu..:D.
ttp manusia bukan sempurna..kadang2 terpeseong jugak...hehe..




kedua: menjadi orang yang menyumbang kepada agama,ummat dan dunia






orang-orang islam yang menyumbang kepada dunia seperti Rasulullah, Umar Alkhattab, Al-farabi, Alkhindi, Syeikh Abd Qadir Al-Jailani, Imam Abdullah Alhaddad, Imam Asyafie,Imam Malik,Imam Hanafi,Imam Hambali, Imam Hassan Albanna..

dan orang bukan islam yang menyumbang kpd dunia seperti Martin Cooper, Bill Gates,Ferdinand Verbiest dll....

adalah orang yang aku respect krn mereka menyumbang...



ketiga: engineer/inventor




keempat: penulis


                                                      bole ke?haha..


kelima: photographer





designer graphic software/animation/kartunis:






pensyarah:


                                                  haha..smart2..






da bez pemimpin keluarga/masyarakat:



ape lagi??ade banyak..tp x tertulis..

ok2...

Itu cita-cita aku..entum sume mcm mane? Set kan cita-cita entum sume...insyaallah

Rasulullah pernah bersabda: 
"mukmin yang kuat lebih disayangi Allah daripada mukmin yang lemah"

jadi, kita nak pilih yang mana? yang kuat ke yang lemah? yang bijak atau yang jahil? sebagai seorang islam kita digalakkan dalam mengizzahkan diri kita.. yakni menjadikan diri kita lebih baik dan lebih hebat agar orang bukan islam merasai kehebatan orang islam. Secara tak langsung mereka melihat kehebatan/izzah Agama Islam secara tak langsung menjadi dakwah..kita perlu bersaing nak-nak lagi didunia yang penuh persaingan nih..

Juz 4 Share ^_^


fikirkan...