Wednesday, October 3, 2012

Kesatuan Pemikiran membawa kesatuan kerja

Assalamualaikum..

Wehdatul Fikriyyah (Kesatuan Pemikiran) dan Wehdatul Amal(Kesatuan Gerak kerja/Tindakan)

Apakah Wehdatul Fikri??

Wehdatul fikri bermaksud kesatuan fikiran dalam meletakkan matlamat, halatuju, sikap dan pandangan

Secara asasnya ianya bermaksud Kesatuan Pemikiran/ United Opinion. Yakni pemikiran yang pada asalnya mempunyai pelbagai dan variasi kemudian disatukan berpandukan/berdasarkan sesuatu dan disesuaikan mengikut manhaj, keadaan semasa dan maslahah.

Apakah Wehdatul Amal??

Wehdatul amal bermaksud kesatuan tindakan dalam menjayakan perancangan, penyusunan kerja dan tenaga ke arah mencapai matlamat bersama

Ianya adalah satu bentuk kesatuan gerakan apabila tercapainya kesatuan pandangan(Wehdatul Fikri)

Ada apa dengan Wehdatul Fikri dengan Wehdatul Amal??


Soal Wehdatul Fikri ni biasa timbul dalam kepimpinan, organisasi, pengurusan. Selalu ja terjadi perpecahan dlm gerak kerja. Ada yang kata  mcm tu ada yang kata mcm ni..antara sbb utama adalah tiadanya kesatuan pemikiran(Wehdatul  Fikri).


Jadi..Bagaimana kita ingin  memahami ttg Wehdatul Fikri serta Wehdatul Amal?

Insyaallah ana ingin membuat perkongsian berdasarkan perbincangan antara sahabat-sahabat seperjuangan ^_^


  • Berbeza kesatuan Fikrah dengan Fikrah yang satu. Setiap orang mesti mempunyai pandangan dan fikiran yang berbeza. Cuma fikiran perlu disatukan.
  • Apabila kita mempunyai fikiran dan pandangan yang berbeza maka kita kongsikan dan keluarkan satu keputusan dengan SATU buah fikiran.
  • Inilah yang disebut WEHDATUL FIKRAH. Maka, apabila adanya Wehdatul Fikrah maka adanya Wehdatul Amal.
  • Bagaimana untuk capai Wehdatul FIKR??
  • Dengan adanya panduan. Secara umumnya panduan yang mengkoordinat Muslim adalah Quran dan Sunnah.
  • Dalam satu-satu kepimpinan, mesti ada seorang ketua yang mengkoordinatkan buah fikiran.
  • Sebagai contoh, dalam sesebuah mesyuarat ada berbagai pandangan dan kemudian pandangan-pandangan itu disatukan dengan me-'renovate'-kan untuk dapat satu kata putus(WEHDATUL FIKR). 
  • Dan bila ada satu kata putus yang solid maka ianya dilaksanakan(WEHDATUL AMAL). Kata putus yang dibincangkan memberi satu Pemahaman kepada semua ahli kepimpinan dengan satu fikiran.

BAGAIMANA MELIHAT  WEHDATUL AMAL DAN WEHDATUL FIKR/CONTOH PENGAMALAN WEHDATUL FIKR DAN AMAL 

Banyak contoh yang boleh kita lihat aplikasi Wehdatul Fikr dan Wehdatul Amal antara:
  • Dalam Gerakan Islam/Pentadbiran Islam
    • Adanya Majlis Syura yang yang menjadi Majlis yang teras dalam sesebuah Pentadbiran dan Gerakan Islam
    • Apakah Majlis Syura? Bagaimanakah Majlis Syura diamalkan di Malaysia?
    • Rujuk Link nih (AKAN DI POST)
    • Secara konklusinya, Amalan Syura merupakan aspek penting yang dibrikan penekanan dalam sistem kepimpinan Islam. Tunggak dalam dasar pemerintahan dan pentadbiran. Pelaksanaan semangat syura di dalam pengurusan dituntut oleh al-Quran dan al-sunnah kerana ia membawa kepada keberkesanan ayng bertambah dalam pendabiran sesebuah kerajaan atau organisasi.
  • Dalam Society/Kepimpinan/NGO
    • Dalam gerak kerja berprogram, pasti akan Objektif ,Misi dan Tema yang selaras bg memastikan pelaksanaan setiap  Unit tidak lari drpd sasaran sebenar
    • akan ada terbahagi Unit-Unit dan sudah tentu Unit-Unit tertentu berbincang  dan pasti akan ada gerak kerja yang akan bertindan, memerlukan antara setiap Unit.
    • Jadi mesyuarat diadakan bagi mendengar setiap daripada Gerak kerja Unit dan mereka akan membahaskan setiap Gerak kerja mereka dengan sebab2
    • Maka ketua akan mengawal dan koordinat dan menggabungkan setiap pandangan dan gerak kerja kemudian memberi satu gerak kerja yang menyeluruh setelah mengubahsuai gerak kerja stiap Unit agar gerak kerja keselurhan berjalan dengan baik. 
    • Maka akan tercapai Wehdatul Fikri
    • Consequentnya, setiap unit beergerak atas satu kata sepakat (Wehdatul Amal)
  • Dalam Individu/Muslim
    • Asas utama dalam Wehdatul Fikr adalah perlu didasarkan kepada Al-Quran dan Assunnah dan Ijthad agar dalam mencapai Wehdatul Fikri ini tidak lari daripada Matlamat sebenar
    • Dalam hidup sebagai seseorang Individu Muslim kita perlu mendasarkan diri kita berasaskan Quran dan Sunnah agar kita tidak lari daripada landasan hidup.

Secara kesuluruhan/Konklusinya

Firman Allah swt bermaksud:
… dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka 
(Asy’Syuraa:38)

Ana yang lemah tolong tegur kalau ana salah

1 comment: