Tuesday, June 19, 2012

Malam yang Agung: Isra' dan Mi'raj - 1


Assalamualaikum..

Segala Puji Bagi Allah, Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW..



"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya( Muhammad SAW ) pada malam hari dari Masjidil Haram ( di Makkah) ke Masjidil Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang maha Mendengar, Lagi Maha Mengetahui"
[Surah Al-Isra' : Ayat 1]


Agungnya malam Isra' Mi'raj, Malam Makhluk yang Unggul keperibadian dan Akhlaknya, Kekasih Allah, kehadiran Rasulullah diraikan oleh penduduk Langit dan Bumi dengan kecintaan yang luas...

Ya Hanana, Beruntung nya kita nih sebagai Ummat Rasullullah! 

Baiklah kita terus kepada Tajuk post kita...Malam Isra' Mi'raj..

Ape tu Malam Isra' Mi'raj?

Nama orang ke?

Aku ade kawan nama Isra', tp Mi'raj xde la pulak..hmm

OK.. First sekali meh kita pi pada definisi Isra' Mikraj

Maksud Isra' Mikraj  

Kalao malas baca tgk video nih ^_^

part 1: Ceramah Isra' Mikraj Ustaz Kazim Elias


part 2: Ceramah Isra' Mikraj Ustaz Kazim Elias


Isra' :         perjalanan nabi Muhammad s.a.w pada malam hari dengan menaiki Burak bermula dari masjid                  al-Haram  di Mekah ke masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis.
 
Mikraj: naiknya nabi s.a.w kelangit dari masjid al-Aqsa ke Sidratul Muntaha.
 
Para ulama' hadis, ulama' feqah dan ulama' tafsir secara umumnya tegaskan bahawa perisitiwa isra' dan mikraj di mana kedua-duanya berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda s.a.w sedar. Ia berlaku pada jasad atau tubuh dan ruh nabi s.a.w bukannya ruh sahaja. Sebagaimana difahami daripada firman Allah dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan "
asra bi'abdihi lailan
" yang bermaksud memperjalankan hambaNya pada waktu malam."
 Perkataan hamba yang dimaksudkan di siniiaitu nabi Muhammad s.a.w yang mana meliputi batang tubuh dan ruhnya serentak bukannya ruhnya sahaja.Jika ia berlakupada ruhnya sahaja maka sudah tentu firman Allah itu berbunyi 
"asra bi ruhi 'abdihi lailan
yang bermaksud memperjalankan ruh hambaNya pada waktu malam tetapi yang berlaku sebaliknya dimana Allah secara jelas menyatakan bahawa Dia telah memperjalankan hambaNya iaitu nabi s.a.w dalam keadaantubuh dan ruhnya serentak.
Pandangan Orang beriman dan tidak beriman 
 
Peristiwa ini pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka  menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka berbelah bahagi samada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasulNya maka mereka tetap percaya dengan penuh keimanan      kepada   peristiwa ini.
 
Setelah baginda s.a.w menceritakan apa yang telah terjadi padanya kepada masyarakat umum maka orang-orang kafir bertambah   kuat mengejek dan  mendustakan   baginda s.a.w.Fitnah terhadap baginda s.a.w bertambah kuat malah ramai juga di kalangan mereka yang sebelum telah memeluk Islam telah pun murtad kembali. 

Manakala bagi mereka yang begitu membenarkan baginda s.a.w maka iman mereka tetap utuh sebagaimana kita lihat kepada reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh nabi s.a.w lalu beliau dengan tegas menyatakan : " Benar! Aku menyaksikan bahawa engkau merupakan Rasulullah. Jika baginda s.a.w mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih jauh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya ". Inilah ketegasan dan keyakinanyang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah dan rasulNya sehingga beliau digelar as-Siddiq     yang membawa     maksud pembenar.

Friday, June 15, 2012

Perginya seorang Insan: Ustaz Haji Yahya Othman

 Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh...

Segala Puji Bagi Allah, Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW...

Pada 14 Jun 2012, telah perginya seorang Insan berharga di sisi Ummat dan Agama, Ustaz Haji Yahya Othman...

Pemergian beliau seolah-olah satu tamparan kepada Ummat Islam ttg kehilangan permata yang sentiasa menyinarkan pemuda-pemuda Islam. Beliau adalah Murabbi dan Tokoh Dakwah kepada pejuang-pejuang Islam yang gigih memperjuangkan Agama di Malaysia ini....

Insyaallah Mari kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Ustaz Yahya Othman....



Alhamdulillah...


Siapa Ustaz Haji Yahya Othman?

Hok aloh !! Sape Ustaz Yahya Othman nih? Die ni sape? hebat sgt ke?

Mungkin ramai yang tidak mengenali beliau...


OK!! Jom kita kenal siapa Ustaz Yahya Othman nih...


Nama al Marhum al-Syeikh Yahya Othman lebih mashyur di negara-negara Arab berbanding dengan tanahairnya sendiri, Malaysia.

Beliau mempunyai latarbelakang pendidikan Islam di Mekah dan juga Mesir serta begitu amat fasih berbahasa Arab. Kefasihannya sering membuatkan ramai dikalangan orang-orang Arab begitu segan terhadap beliau.

Tokoh ini pernah berjawatan pensyarah dan Timbalan Pengetua Nilam Puri Kelantan sebelum bertanding dalam pilihanraya tahun 1978.

Demi perjuangan Islam, al-Syeikh Yahya Othman sanggup meninggalkan jawatannya (sebelum sempat pencen sebagai seorang pensyarah) dan bertanding untuk kalah pada ketika itu. Setelah beberapa kali masuk bertanding dan kalah, beliau tidak pernah kenal erti perit dalam usaha menegakkan panji-panji Islam di bumi Malaysia yang tercinta ini.

Akhirnya Abuyya al-Syeikh Yahya Othman menang dalam pilihanraya pada tahun 1990 dan 1995 dan diamanahkan menjawat jawatan EXCO DUN Negeri Kelantan dalam tempoh tersebut. Dalam struktur organisasi parti, beliau pernah menjawat jawatan YDP PAS Machang selama tempoh lebih kurang 20 tahun.

Selain itu, tokoh pendidik ini juga merupakan ahli Majlis Syura Ulama' (pernah jadi setiausahanya yang pertama), AJK Dewan Ulama' PAS Pusat, AJK PAS Pusat, Pengasas Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Putra, pengasas Maahad Dakwah wa Imamah, pengasas dan pengarah Institut al-Nur dan lain-lain lagi. Beliau banyak menghasilkan kertas-kertas kerja dalam sektor tarbiyah Islamiyyah.

Antara karyanya yang popular dan sentiasa dijadikan rujukan oleh sekalian ahli-ahli PAS yang beristiqamah dalam aktiviti-aktiviti parti ialah; Amal Jamai (Pengertian dan Tuntutannya) dan juga Himpunan Kertas Kerja Tarbiyah dan banyak lagi.

Allahummaghfirlahu warhamhu wa 'afihi wa'fu 'anhu wa akrim nuzulahu wa wassi' madkhalahu waj'al al-jannata maswahu bi rahmatika ya arhamarrahimin. 


Di sini sedikit video tentang Ustaz Yahya Othman,

 
 Perginya seorang Murabbi : Ustaz Yahya Othman


Ini sedikit link yang boleh dikongsi tentang beliau,




* kenapa perlu utk kenang orang yang sudah ke rahmatullah???

itu satu persoalan yg selalu bermain di minda kita...

baiklah..Manusia nih perlu kan kepada rujukan yang boleh membantu mereka menjadi pembimbing dan pembakar semangat dalam hidup...

dan Ustaz Yahya Othman inilah sebagai salah seorang yang menjadi contoh ikutan Ummat Islam dan juga pembakar semangat kita...Mereka inilah orang yang kita perlu ambil iktibar drpd mereka tentang bagaimana mereka dapat manfaatkan hidup mereka untuk Ummat Islam... Mereka inilah tokoh yang patut kita ikuti dan contohi...

Bukak balik perjuangan-perjuangan yang telah mereka lakukan utk memartabatkan Allah dan Rasul...bagaimana mereka memperjuangkan perkara itu...apakah halangan yang mereka tempuh..apakah ilmu yang dapat kita cedok drpd mereka...Insyallah

Itu sahaja ...sekali lagi kita sedekahkan Al-Fatihah kepada beliau dan ambil contoh-contoh drpd perjuangan beliau..semoga kita menjadi penerus penggerak Ummat Islam..

"Jangan hanya respect pejuang tetapi kita tidak mengikuti dan mencontohi jalan-jalan mereka"

Wassalamualaikum warahmatullahiwabaraktuh



Thursday, June 14, 2012

Caring...

Assalamualaikum..

Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam ke atas Junjungan Rasulullah SAW...

Korang sihat??

OK. Terus pd topik..

Saya tengok tv alhijrah tadi....pop... ade keluar satu hadith yang mana Nabi mengatakan barangsiapa yang tidak bertanggungjawab urusan Ummat Islam, Maka dia bukan drpd Ummat Islam..

Apa yang korang semua dapat daripada hadith nih?

Kita secara basicnya dapat memahami dgn jelas apa yang hendak disampaikan oleh Rasulullah SAW iaitu Rasulullah mengingatkan kita agar sentiasa mengambil perihal saudari Muslim kita tak kira yang jauh atau dekat, yang baik atau jahat....

Ungkapan nabi ini mengingatkan saya kepada peri pentingnya kita nih untuk ambil tahu tentang keadaan Ummat yang berada di negara kita mahupun di luar Negara kita sendri...

Mari kita revise dan re-check balik apakah perkara-perkara besar yang menjadi isu terhadap ummat Islam di luar Malaysia sekarang...jom...

  • Kontroversi Ulang Tahun 11 September 2001 di Amerika Syarikat
  • Pilihan Raya Parlimen Mesir dan Kedudukan Rejim Hosni Mubarak
  • Nuklear Iran dan Peningkatan Sekatan
  • Konflik Yaman
  • Serangan Kapal Mavi Marmara dan Dasar Luar Turki
  • Isu Syria: Kekejaman Bashar Al-Asad
  • Kartunis Denmark yang menghina Nabi
  • Isu Lubnan
  • PALESTIN













 banyak lagi isu yang berkaitan Ummat Islam..kalau nak dikupas satu-satu tentang sebab wujudnya isu-isu tersebut memang lah panjang..amat panjang...dan baru-baru ini kita dikejutkan dgn satu Isu Ummat Islam yang berada amat dekat dengan kita iaitu di Rohingya, Myanmar yang mana pembunuhan terhadap Ummat Islam di sana dan ini amat memcabar Ummat Islam kerana kita dengan mudahnya dipijak..AllahuAkbar

namun adakah kita sebagai Ummat Islam take care akan saudara kita yang lain? Muhasabah ^_^...rujuk lah balik kepada hadith nabi yang mulia di atas td...


Rasulullah menekankan tentang persaudaraan, kasih sayang, mahabbah fillah, kesetiaan dalam jemaah Islam adakah kita hidup keseorang sebagai seorang Islam? tidak, kita kena ingat, kita ada Allah, Rasul, dan rakan-rakan seakidah dengan  kita..







Apa perlu nya kita ambil tahu akan perihal Ummat Islam???
cuma ambil drpd link nih http://www.islamituindah.my/ini-bukan-urusan-aku

 



Senario A

Aku tak kisah apa nak jadi pada negara ni. Yang penting aku dan keluarga aku boleh hidup selesa. Aku tak nak menyusahkan orang lain dan tak nak menyebabkan orang lain susah disebabkan aku.


Senario B

Lantak lah dengan apa yang berlaku di kampus ni. Yang penting biasiswa aku masuk ‘on-time’, aku siap semua assignment dan lulus semua peperiksaan yang melibatkan ijazah yang aku cita-citakan selama ini.


Senario C
 



Apa kau susah, mereka bukan anak kau. Biarkan sajalah kalau budak-budak ni nak ber’couple’ atau berkawan sesama mereka. Lagi pun mereka dah besar. Kalau pun bunting nanti, pandai-pandailah mereka pergi ke mana-mana klinik untuk gugurkan kandungan atau cari tempat bersalin nanti.


Senario D

Isu Palestin biar orang Palestin selesaikan dengan Israel, isu Syria biar mereka orang Syria urus dengan pemerintah mereka sendiri, isu Pattani biar mereka bincang dengan kerajaan Thailand, kerajaan mereka sendiri. Kita tak perlu sibuk urusan orang lain sebab kita kena jaga anak bini kita dulu.


Sikap Peduli

Sikap peduli adalah sikap ambil tahu dan peka terhadap sesuatu yang berlaku serta memberi tindak-balas terhadap pelbagai hal yang berlaku di sekeliling kita. Rasa peduli, ambil berat atau ‘caring’ adalah elemen yang sangat penting dalam kehidupan kerana ia mengajar kita untuk hidup berkeluarga, bermasyarakat dan bernegara.

Mengambil peduli atau mengetahui masalah secara positif akan menggalakkan seseorang dan masyarakat menjadi prihatin terhadap keperluan ahli komuniti mereka dengan berusaha bantu membantu menyelesaikan atau mengurangkan bebanan mereka.

Rasa peduli ini tentunya dalam batas pengamatan yang mendalam dan keinsafan yang tinggi bahawa setiap kita memerlukan sokongan, bantuan dan perhatian apabila berada di dalam situasi tertentu. Sekiranya sebahagian daripada kita mengalami kesusahan, keperitan dan bencana, tentunya kita memerlukan bantuan atau pertolongan daripada orang lain.

Sekiranya rasa ambil peduli ini subur pada setiap masyarakat kita, ia akan memupuk rasa persaudaraan sesama Islam dan bersifat kemanusiaan sesama mausia tanpa mengira asal keturunan, agama dan bangsa.

Malangnya apa yang berlaku pada masyarakat kita hari ini adalah kerana masing-masing bersikap tidak ambil peduli dengan masalah dan isu-isu yang berlaku di persekitarannya. Contohnya ialah permasalahan kehamilan di kalangan remaja, peningkatan kes jenayah, kes murtad, kes dadah dan rogol yang semakin banyak, amalan rasuah yang subur membiak, kecelaruan identiti di kalangan anak bangsa dan seribu satu macam masalah yang lain.
Jika sikap tak kisah dan tidak ambil peduli terus diamalkan oleh masyarakat kita, bayangkanlah apa yang bakal berlaku terhadap institusi kekeluargaan, budaya kemasyarakatan, kehidupan bernegara dan masa depan umat secara keseluruhannya.

Sikap ambil peduli adalah sikap yang sangat penting untuk disuburkan dan diamalkan di setiap lapisan masyarakat. Seseorang yang sudah dibiasakan dengan sikap ambil peduli atau ‘caring’ akan mencetuskan pembinaan masyarakat yang berkasih-sayang dan tolong menolong ke arah kebaikan bersama. Ingatlah pesanan Allah swt seperti firmanNya yang bermaksud,

“Dan hendaklah kamu tolong menolong di atas perkara kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu tolong menolong di atas perkara dosa dan permusuhan”.
Surah al-Maidah ayat 2

Inilah yang menjadikan indahnya kehidupan dan semua ini hanya akan berlaku jika ada sikap saling ambil peduli dan prihatin di kalangan kita. Dalam Islam, perkara-perkara ini memang ditekankan kerana Islam itu sendiri adalah ajaran kemasyarakatan. Islam menekankan perlunya sikap ambil peduli bermula dari sesama ahli keluarga, kaum kerabat, semangat kejiranan dan hidup bermasyarakat, kehidupan bernegara sehinggalah kepada kepedulian umat sejagat.
Ingatlah bahawa mengambil tahu dan mempunyai kepedulian terhadap orang lain adalah sesuatu yang sangat dituntut oleh agama islam yang luhur ini sebagaimana sabdaan Rasulullah saw yang bermaksud,

“Barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya”
Rasulullah saw juga telah bersabda yang bermaksud,
“Sebaik-baik manusia ialah yang memberi manfaat kepada manusia lainnya.
(Hadith riwayat Bukhary)







OK...itu drpd saya..mohon ambil iktibar ^_^

Wednesday, June 13, 2012

Adakah perkara yang aku buat bermanfaat untuk orang lain ? :-D

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh...:-)

Segala puji bagi Allah, Tuhan Sekelian Alam, Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Baginda Muhammad SAW...

Sabda Rasulullah SAW : ".....Sebarkan Salam"

Jadi post malam ni berkaitan dengan, "Sejauh mana manfaat amalan aku nih??"

Diantara Sifat-sifat tarbiyah seorang Muslim sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Hasan Al-Banna ialah Nafi'un Lighairihi iaitu Bermanfaat kepada Orang Lain. Oleh itu, Saya nak kongsikan tentang bagaimana kita habiskan hidup kita seharian. Kat sini saya mau kongsi video yang beri inspirasi:


 
Muhasabah ^_^

Dalam setiap perkara yang kita buat:

1     Jaga Niat kita
2     Muhasabah

Pertama sekali, bagaimana nak jaga niat kita? kenapa perlu untuk menjaga niat? Disebut kan dalam hadith nabi SAW:

"Setiap Amalan adalah dengan niat, Dan setiap drpd amalan kita dinilai mengikut niat kita. Maka barangsiapa yang niatnya untuk Allah dan Rasul, maka dia akan mendapat Allah dan Rasul. Dan barangsiapa yang niatnya untuk kemewahan dunia dan untuk wanita yang nak dinikahinya, maka dia aka dapat apa yang diniatkannya."

Ini adalah hadith yang masyhur dan hadith diletakkan oleh Ulamak sebagai hadith yang utama kerana setiap perkara yang dilakukan bergantung pd niat kita. Kalau kita melakukan perkara untuk selain Allah dan Rasul serta Islam maka sia-sia perbuatan kita.

Baiklah, kita renung sedalamnya, apakah setiap perbuatan kita lakukan ikhlas utk Allah? Adkah pernah ada perasaan riak, ujub, hasad pabila melakukan sesuatu?

dan

Adakah bermanfaat utk Allah atau Rasul atau Islam atau makhluk lain (Nafi'un Lighairih) ?

Kawan saya, Afwan,seorang yang hebat pernah berkata, 

"apakah indikator kita ingin menilai Amalan kita? Indikator nya ialah kita lihat ke mana amalan kita membawa kita. Adakah amalan kita membawa kita dekat dengan Allah atau jauh dengan Allah..."

Kalau amalan yang kita lakukan itu membawa kita dekat dengan Allah maka istiqamah dan mantapkan!
Tp kalau amalan yang kita lakukan itu membawa kita jauh dari Allah maka muhasabah lah..

Langkah kedua, Muhasabah:

Apakah konteks amalan yang dimaksudkan saya disini?

Amalan nih ape? tali ke? gunung ke? Amalan adalah setiap perkara yang kita buat tak kira lah baik atau buruk, bermanfaat atau tak, untung atau rugi...

Amalan nih bukan hanya di limit kan dalam konteks Sembahyang, puasa, zikir, sedeqah ttp ianya luas sebagaimana konsep agama Islam ini luas. Berjalan, tidur, makan, bercakap, belajar, berkawan, bekerja, bermain, berlari, ketawa, menangis, dll juga dimaksudkan sebagai amalan..

Muhasabah adalah perkara yang amat penting yang kita kene lakukan bagi memastikan diri kita sentiasa menjadi lebih baik, Muslim yang produktif, nabi pernah mensihatkan kpd sahabat bhw Muslim perlu menjadikan hari ini lebih baik drpd semalam. Apabila hari ni sama dgn semalam atau lebih teruk, maka kita ni rugi...

Macammana nak muhasabah?

Banyak cara untuk muhasabah antaranya dengan berkawan dengan kawan yang sentiasa mengingatkan kita, sentiasa duduk bermunajat dan beristighfar kepada Allah, membaca buku-buku peringatan, buat borang muhasabah atau disebut maratib amal...

sekarang zaman dah canggih.. macam-macam cara boleh buat ^_^


Nih contoh cara nak muhasabah ^_^



"Semua orang berpeluang untuk berubah kerana semua orang berpeluang mendapat keredhaanNYA"

Aku Ingin Berubah !! :-)




Saya nak berubah! nak jadik org yang patuh kpd perintah Allah...canner ek?

Jaga solat, jaga aurat, jaga kata-kata, duduk bersama orang2 yang soleh, selalu ke masjid, puasa sunnat, sedekah, bykkan berzikir, byk baca quran, istighfar...Insyaallah, Allah akan buka kan jalan untuk kita...

Ya, mmg perubahan adalah perkara yang sukar dilakukan...

Namun, keinginan untuk berubah adalah tanda yang Allah amat syg kepada kita...

Org2 yang sentiasa hatinya dekat dgn Allah ni cekal hatinya, tidak mudah putus asa, tabah menempuh sgl dugaan dan cabaran...

Dia yakin, Allah sentiasa bersama dgnnya...Allah itu Maha Pemurah dan Maha Pengasih..
Jika hambaNya ingin bertaubat dan mendekatkan diri kepadaNya tentu Dia akan bantu hambaNya..

Tabah, Cekal, Tidak mudah putus asa dalam berbuat baik, anda akan dapat mendekatkan diri dgn Allah.. ^_^

"Allah ingin menguji hambaNya betapa setianya hambaNya padaNya"

Tuesday, June 12, 2012

Indahnya Senyuman ^_^ ¥ Indahnya akhlak Rasulullah SAW ¥

Assalamualaikum!!! ^_^

Segala puji bg Allah, Selawat dan Salam ke Atas Rasulullah... ^_^

Hari ni ade seorang Muslimah di kedai buku yang baik memberikan saya satu senyuman yang manis.. ^_^
Masyaallah Indahnya senyuman dia... 

Automatik buat saya tersenyum sekali !! ^_^
pagi ni, saya pi kedai buku-buku agama. Pi cari-cari buku simple yang boleh buat baca 2 3 hari nih.. Sbg nak mengisi skt dan menambah thaqafah ilmu...

kemudian Muslimah yang baik yang kerja dekat kedai buku tuh nak mop kat tmpt laluan saya membelek-belek buku. Bila dia nampak saya, dia senyum dgn senyuman yang indah lg manis... saya secara automatik balas senyuman tuh... kemudian dia bergerak  utk mop ke tmpt lain krn tak nak ganggu saya belek-belek buku...

Meh senyum cam Tok Guru! ^_^

Terus ja ubah mood saya.. dan saya terus senyum hingga sekarang ^_^
Ini mengingatkan saya ttg sunnah nya Rasulullah SAW yang mulia ^_^
Rasulullah SAW sentiasa senyum kpd sahabat padahal baginda nih paling byk masalah.. baginda menanggung masalah Ummat..

Selalu juga kita apabila mendgr kisah-kisah orang zaman ini yang pabila mereka bermimpi berjumpa   Rasulullah, Rasulullah dtg kpd mereka dalam keadaan senyum :-)

 Ada diselitkan dalam video ni ttg keperibadian baginda yang sentiasa senyum ^_^

Fattabiouni ^_^

Kawan- kawan, sampaikanlah senyuman anda. Senyuman itu sunnah Rasulullah, Sunnah itu drpd Syiar Islam. Sebarkanlah Syiar Islam dgn Senyuman...


 
Saham... Sebarkan Syiar Islam !! Dakwah..



¥ SENYUM ITU  INDAH ¥
                ^_^

Monday, June 11, 2012

Bersama orang-orang Alim

Assalamualaikum..
Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam kepada Junjungan Baginda Rasulullah SAW...

Rasulullullah berpesan kepada ummat
"Al-ulamak warasatul Anbiya"

Pada akhir zaman ini tidak ada lagi nabi atau Rasul yang maksum untuk membimbing kita...
Kerana Muhammad adalah nabi terakhir utusan Allah yang Maha Esa...

Namun, Siapa yang menjadi penerus legasi Rasulullah SAW ???

Jawapannya Ulamak, Orang-orang berilmu...

pada hari ni selepas habis dengar ceramah politik skt oleh YB Salahuddin, aku bersama seorg sahabat dan Ustaz aku pergi berjumpa dgn seorg alim yg muda di Telok Mas, Ustaz Fairuz nama dia..

Kami pi sbb sahabat aku nih, Azim nak mintak pendapat dan rujukan berkenaan kehendak die nak pi ngaji pondok, tp Ibu die nasihat pi kerja drpd pi pondok ngaji. die dah pun ade diploma electrical di Utem...

jadi kami pergi lah pi jumpa Ustaz Fairuz..

Allahuakbar...cara dia berkata dan memberi pandangan  penuh dgn hikmah..

" Walaupun kita, nak pi ngaji, tp mak kita soh pi kerja, pi kerja. Patuh ngan ibu.Nasihat ibu itu berkat. Tuhan tuh cerdik. Dia tahu jalan yang Dia nak bg kita"

"Tp niat kita nak belajar tu jgn kita tinggalkan. Kita tak tahu apa yang Allah nak bg kita akan dtg"

Ustaz bgtahu manusia nih ada lima golongan

1 Golongan Arif Billah
2 Golongan Abid
3 Golongan Ahli Khidmat
4 Golongan yang bekerja mendapatkan dunia utk Menegakkan Agama Allah
5 Golongan yang tidak mendapat apa-apa habuan melainkan hanya habuan dunia yg di usahakan

Jadi lah dalam mana-mana 4 golongan itu dan jgn jadi yang kelima...

Dan ada 2 jenis sahabat yang bermanfaat utk kita

1 Sahabat Iradah yakni Ilmu
2 Sahabat Taqarrub yakni sahabat yang mendekatkan diri kita dgn Allah spt nya: Ulamak, Orang-orang soleh dll

Ada byk lagi perkara yg disampaikan oleh Ustaz Fairuz. Namun, aku tak ingat kesemuanya, Maaf...

"Semua Orang berpeluang utk beruabah kerana semua orang berpeluang mendapat keredhaanNya"

Allah itu Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Peengampun..

Ada satu kisah sahabat Rasulullah SAW dan kaitannya dgn sifat Pengampun Allah:

Diriwayatkan bahawa pada zaman Rasulullah s.a.w, Umar Ibnu Khattab salah seorang sahabat terdekat Rasullulah s.a.w menangis di depan pintu salah seorang isteri Rasullulah, yang didalamnya ada Rasulullah s.a.w. Mendengar suara Umar Ibnu Khattab berada di luar, maka Rasulullah s.a.w segera keluar dan bertanya kepada Umar Ibnu Khattab, “Hai Umar kenapa engkau menangis?
Kemudian Umar menjawab: “Wahai Rasulullah, bersamaku ada seorang pemuda yang telah membuat hatiku sedih dengan tangisnya.
Lalu Rasulullah s.a.w memerintahkan Umar agar membawa masuk anak muda tersebut ke dalam. Atas perintah tersebut, Umar Ibnu Khattab lalu mengajak pemuda yang datang bersamanya sambil keduanya tetap menangis.
Pemuda itu disuruh duduk di depan Rasulullah s.a.w dan Umar Ibnu Khattab duduk di sebelahnya. Rasulullah s.a.w kemudian bertanya: “Hai pemuda, kenapa engkau menangis?
Pemuda itu menjawab sambil tetap menangis: “Wahai Rasulullah, dosaku sangat besar dan aku takut Allah memurkaiku…
Apakah engkau telah menyekutukan Allah dengan sesuatu?” tanya baginda s.a.w.
Tidak, ya Rasul,” sahut pemuda itu sambil tetap menangis.
Apakah engkau telah membunuh seseorang dengan alasan yang tidak benar?” Rasulullah s.a.w kembali bertanya.
Tidak ya Rasul,” sahut pemuda itu sambil terus menangis.
Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: “Sungguh, dosamu sebesar apa pun, Allah akan mengampuninya, sekalipun memenuhi langit dan bumi.
Sungguh dosaku lebih besar dari itu, ya Rasul,” sahut pemuda itu.
Apakah besar dosamu melebihi Arasy? Besar mana dengan Arasy?” tanya baginda s.a.w lagi.
Dosaku sangat besar, ya Rasulullah.
Lalu besar mana dosamu dengan keagungan, ampunan, dan rahmat Allah?” tanya Rasulullah s.a.w.
Tentu keagungan, ampunan, dan rahmat Allah lebih besar. Tetapi dosaku sangat besar, ya Rasulullah” jawabnya diantara esakan tangisan.
Kerana kurang mengerti maksud pengakuan dari pemuda itu, akhirnya Rasulullah s.a.w mendesaknya, “Cuba katakan dosa apa yang pernah kau perbuat?
Aku malu menyebutnya, ya Rasulullah…” kata si pemuda itu.
Kerana Rasulullah s.a.w terus mendesak pemuda itu untuk mengatakan dosanya secara jujur. Maka dengan perasaan malu dan takut, pemuda itupun menceritakan dosa yang dilakukannya.
Wahai Rasulullah, aku ini seorang penggali kubur, sejak tujuh tahun lalu. Hingga meninggalnya puteri dari seorang sahabat Ansar. Melihat kecantikan dan kemontokan tubuhnya, nafsu berahiku memuncak. Setelah kuburan sepi, ku bongkar kuburnya dan ku telanjangi mayat gadis itu. Setelah ku cumbui, nafsu berahiku tak dapat ku tahan, lalu ku setubuhi. Ketika itu mayat gadis itu (diizinkan Allah) berkata, “Tidakkah kau malu kepada Allah, pada hari Allah menghukumi orang-orang berbuat zalim, sementara engkau menelanjangiku dan menyetubuhiku diantara orang-orang yang telah mati. Engkau membuatku dalam keadaan junub dihadapan Allah!
Mendengar pengakuan dari si pemuda itu, Rasulullah s.a.w segera bangkit berdiri dan meninggalkannya, seraya berseru: “Hai pemuda fasik, pergilah! Jangan engkau dekati aku! Nerakalah tempatmu kelak!
Pemuda itu pun segera keluar meninggalkan rumah Rasulullah s.a.w seraya menangis. Dia berjalan dengan arah tak menentu keluar kampung. Sampailah dia di padang pasir yang luas lagi panas. Tujuh hari lamanya ia tidak makan dan minum kerana penyesalan dan kesedihan yang sangat mendalam hingga lemahlah keadaan tubuhnya tak kuasa lagi berjalan, lalu kemudian jatuh tersungkur di tempat itu. Di atas pasir ia bersujud kepada Allah, lalu berdoa dan memohon ampunanNya dalam tangisnya.
Ya Allah, aku adalah hambaMu yang telah berbuat dosa besar. Sekarang aku datang ke pintuMu, agar Engkau berkenan menjadi penolongku disisi kekasihMu. Sungguh Engkau Maha Pemurah kepada hamba-hambaMu dan tiada tersisa harapanku kecuali kepadaMu. Ya Allah Tuhanku, sudilah menerima kehadiranku, kalau tidak datangkanlah apiMu dari sisiMu, dan bakarlah tubuhku dengan apiMu di dunia ini, daripada Kau bakar tubuhku di akhirat nanti.
Setelah itu Malaikat Jibril a.s datang kepada Rasulullah s.a.w. Usai menyampaikan salam dari Allah, Jibril a.s berkata: “Wahai Muhammad, Allah s.w.t bertanya kepadamu, “Apakah engkau yang menciptakan makhluk?
Bahkan Dialah yang menciptakan diriku dan mereka,” jawab Rasulullah s.a.w.
Apakah engkau memberi rezeki kepada mereka?” tanya Jibril a.s.
Rasulullah s.a.w menjawab: “Bahkan Dia memberi rezeki padaku dan mereka.
Apakah engkau menerima taubat mereka?” tanya Jibril a.s untuk kali yang sekiannya.
Bahkan Dia yang berhak menerima taubat dan mengampuni dosa-dosa hamba-Nya” ujar Rasulullah s.a.w.
Jibril a.s lalu berkata, Allah berfirman kepadamu; “Telah datang kepadamu seorang hambaKu dan dia menerangkan satu dosa dari beberapa dosanya, maka kamu berpaling (marah) kepadanya daripada dosanya, maka bagaimana keadaan orang-orang mukmin kelak, apabila mereka datang dengan dosa yang banyak lagi besar ibarat gunung yang besar? Engkau adalah utusanKu yang Aku utus sebagai rahmat untuk seluruh alam. Maka jadilah kamu orang yang sayang menyayangi pada semua orang yang beriman, menjadi penolong bagi orang-orang yang telah berdosa dan memaafkan ketelanjuran dan kesalahan mereka (hambaKu); kerana sesungguhnya Aku telah mengampunkannya (menerima taubatnya) dan dosanya.
Kemudian Rasulullah s.a.w. mengutus beberapa orang sahabat, maka mereka temui pemuda tersebut lalu memberikan khabar gembira kepadanya dengan maaf dan ampunanNya. Lalu mereka membawa pemuda tersebut berjumpa Rasulullah yang mana ketika itu beliau (Rasulullah) sedang menunaikan sembahyang Maghrib, dan merekapun bermakmum di belakangnya.
Ketika Rasulullah s.a.w. membaca surah Al Fatihah yang dilanjutkan dengan surah At-Takaatsur (Al Haakumuttakaatsur), sesampai baginda membaca ‘Hattaa Zurtumul Maqaabir’ (Kamu telah dilalaikan sehingga kamu masuk kubur), maka berteriaklah pemuda itu dengan keras sekali langsung jatuh. Ketika mereka selesai sembahyang, mereka dapati pemuda itu telah meninggal dunia. Mudah-mudahan Allah Taala membelas kasihaninya.

Itu sahaja Wassalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh

Sunday, June 10, 2012

Aku, UIA dan UIA, Aku

Assalamualaikum,

Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam atas junjungan baginda Muhammad SAW...

Lama dah aku tak update blog. Ade kawan-kawan aku dah tanye "bile mau update ???"

Sori lah pasal aku nih busy sejak due menjak...

Tajuk nih..

hmm..

Menjadi Comitte bagi Taaruf Week CFS IIUM banyak mengajar aku membuat kan kami(Students UIA) adalah UIA dan universiti nih dah jadi hampir sebahagian daripada hidup aku..

Bukan saje waktu Taaruf Week tapi yang paling utama pabila kita bersama kawan-kawan seperjuangan. Susah yang amat untuk berjumpa dengan kawan-kawan yang sanggup untuk sama-sama berjuang hanyasanya untuk kepentingan Allah, Rasul, Islam, dan Ummat Akhir Zaman ni, bukan untuk kepentingan diri sendiri...

OK.. tolak tepi pasal tuh.. aku nak share sikit pasal banyak perubahan yang berlaku pada Taaruf Week terutama waktu cultural night. Alhamdulillah, Allah memberi peluang kepada kami kumpulan Qasidah untuk menyampaikan dakwah kepada semua masyarakat. Waktu Cultural Night tuh persembahan Qasidah di jadikan pembuka majlis Cultural Night.

Alhamdulillah, kami(Aku dan kawan-kawan) dapat sampaikan mesej dalam dakwah kami melalui Qasidah-Qasidah. Qasidah yang menjadi alunan Ummat Islam di Malaysia kebelakangan nih memang menarik perhatian sekaligus Alunan Qasidah yang dibawak nih dapat  mengganti hiburan melampau yang dibawa oleh bukan Islam yang mana kebanyakan drpd hiburan-hiburan itu membawa kepada SADDU ZZARA'IK atau dalam bahasa nya jalan-jalan yang membawa kepada haram dan kemudharatan.

Jadi, kat sini aku just nak share ja persembahan kami.. Harap Korang sume dapat sentiasa dekatkan diri kepada Allah...

"Sebaik-baik kamu adalah orang yang dapat ajak orang lain kepada Allah"


Sekian itu sahaja.. "Kuatkan dirimu dalam membetulkan dirimu kerana setiap orang punya peluang untuk mendapat keredhaan-Nya"

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh